Vanaf 1 januari 2022 een uitgebreider en soepeler Mobiliteitsbudget
Om de omschakeling richting een meer groene en duurzame mobiliteit meer impact te geven, moeten we zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom wordt vanaf 1 januari 2022 het mobiliteitsbudget vereenvoudigd, soepeler gemaakt én uitgebreid.
De versterking van het mobiliteitsbudget moet ervoor zorgen dat meer mensen sneller kennismaken met duurzame opties voor woon-werkverkeer zoals openbaar vervoer, de fiets en een elektrische wagen.
Om het mobiliteitsbudget te vereenvoudigen in haar toepassing worden de volgende maatregelen genomen:
- Afschaffing wachttijden voor de werknemer;
- De waarde van het mobiliteitsbudget op grond van de ‘total cost of ownership’ (TCO) zal via KB vastgelegd kunnen worden;
- De waarde van het mobiliteitsbudget moet zich situeren in een vork tussen minimum 3.000 EUR en maximaal 16.000 EUR;
Bovendien komen o.m. de volgende nieuwigheden in aanmerking voor het mobiliteitsbudget:
- Kosten voor financiering (bv. fietsleningen), stallingkosten en kosten voor niet-verplichte uitrusting die de veiligheid en zichtbaarheid verhogen bij zachte mobiliteit (bv. fietshelmen en fluohesjes);
- Elektrisch aangedreven drie- of vierwielers
- Abonnementen voor het openbaar vervoer van inwonende gezinsleden van de werknemer;
- Parkeerkosten die gepaard gaan met het gebruik van het openbaar vervoer;
- Voetgangerspremie voor de verplaatsing tussen thuis en het werk;
Tot slot kunnen ook huisvestingskosten in aanmerking komen wanneer de woonplaats zich in de buurt van de normale plaats van tewerkstelling bevindt. Tot nu toe was er een straal van 5 km voorzien, deze wordt uitgebreid naar 10 km. Naast huurgelden en intresten van hypothecaire leningen komen voortaan ook de kapitaalaflossingen van deze leningen in aanmerking.
Meer info? https://mobiliteitsbudget.be/nl