Lezing Belgian Finance Center
Geachte heer secretaris-generaal,
Geachte heer voorzitter,
Geachte leden van het Belgian Finance Center,
Dames en heren,
Graag wil ik de vicevoorzitter, de heer De Proft, bedanken voor de uitnodiging om hier deze middag in jullie digitale midden aanwezig te mogen zijn. Ik vind het belangrijk om zowel in gesprek te gaan als te luisteren naar iedereen die van dichtbij of veraf in aanraking komt met mijn bevoegdheden. Dat was reeds zo in mijn periode als burgemeester en parlementslid, en dat zal de komende jaren als Minister niet anders zijn. En als Minister van Financiën spreekt het voor zich dat het contact met jullie allen hier aanwezig daar een belangrijk deel van zal uitmaken. Ik hoop dat deze middag dan ook de start mag vormen van een inspirerende wisselwerking de komende jaren. Vandaag digitaal, maar hopelijk snel fysiek.
Want we ontmoeten elkaar vandaag op een moment dat ons toelaat de blik op de toekomst te werpen. Ondanks dat we het afgelopen jaar allemaal op de proef werden gesteld, startte dit 2021 hoopvol. De vaccinatiecentra in ons land zijn operationeel en enkele sectoren tonen aan dat een veilige gecontroleerde heropstart mogelijk is.
La prudence reste de mise, mais cela nous donne la perspective de revenir progressivement à une vie normale et de permettre à notre économie de tourner à nouveau à plein régime. De nombreux consommateurs voudront rattraper le temps perdu lorsqu'ils auront à nouveau la certitude que les choses reviendront à la normale. Les chiffres de la Banque nationale montrent que c'était déjà le cas pendant la période bien trop courte entre la première et la deuxième vague. Cela donne de l'espoir pour la période à venir.
Je suis également optimiste lorsque je regarde le contexte international. Après le Brexit, la situation est enfin claire pour nos entreprises. L'Asie envoie des signaux économiques encourageants pour 2021. Et l'élection de Joe Biden à la présidence des États-Unis et, surtout, la majorité démocratique au Congrès et au Sénat offrent la perspective d'un gouvernement stable à Washington avec lequel nous pourrons reconstruire les relations transatlantiques dont nous avons tant besoin.
Vergis u niet, Europa moet haar eigen toekomst meer in handen nemen en als grootste handelsblok haar voortrekkersrol spelen op het wereldtoneel. Maar met de aanstelling van Janet Yellen als Secretary of the Treasury en de andere leden van Biden’s team wordt een vertrouwenwekkend signaal gegeven voor een voorspelbare, systematische, overwogen en efficiënte monetaire, economische en handelsstrategie waarbij een herlancering en versterking van de WTO en het multilateraal handelssysteem mogelijk wordt. Jerome Powell, de voorzitter van de Federal Reserve, plaatste zich ook op de lijn van de Biden-regering door vorige week tijdens een hoorzitting voor het Amerikaanse Congres te laten uitschijnen dat het soepele monetaire beleid niet meteen gaat verdwijnen. Hetzelfde deed ECB-bestuurder Isabel Schnabel in een interview vorige week. De begrotings- en monetaire steun mag niet te vroeg worden ingetrokken, klonk het. Ze geeft daarmee aan - naar het voorbeeld van Powell - dat ook in Europa het monetair beleid nog enige tijd soepel zal blijven.
Dames en heren,
De kans om in dialoog te mogen gaan met een gespecialiseerd gezelschap als dit krijg je niet elke dag. En ik wil ze dan ook ten volle benutten. Want deze regering is een gezamenlijk project aangegaan om dit land niet enkel door de crisis te helpen, maar ook om het land te hervormen en zo opnieuw op te bouwen.
Maar deze regering gaat -en kan- die uitdaging niet alleen aan. Daarvoor hebben we steun nodig, ook die van jullie.
En tant que cadres et voix faisant autorité dans votre domaine, vous contribuez à former l'épine dorsale de notre pays. Depuis de nombreuses années déjà, chacun d'entre vous assume une responsabilité sociale au sein du monde financier en s'efforçant de créer notre prospérité et nos emplois grâce à la variété des services que vous proposez.
Je suis donc convaincu que nous partageons la même préoccupation. Tant sur l'état de notre pays que sur le cap que doit prendre notre pays. Un cap que nous devons fixer ensemble, chacun avec ses propres responsabilités. Un cap que nous devons donc également discuter en détail ensemble.
Ik ben dan ook dankbaar voor deze unieke opportuniteit om jullie allemaal samen te mogen ontmoeten. Want weet dat ik er absoluut van overtuigd ben dat politiek, economie en de financiële wereld hand in hand gaan. Daarom ben ik er ook rotsvast van overtuigd dat we enkel door in alle openheid met elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren, we sneller en beter weten wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ik wil mijn betoog dan ook zo bondig mogelijk houden, zodat we nog even de tijd over hebben om van gedachten te wisselen.
Dames en heren,
Het is mijn overtuiging dat onze economie en ons land na een al te lange periode van politieke stilstand toe zijn aan een doortastende en diepgaande hervorming. Een hervorming die door -of net dankzij- de COVID-crisis een nog bredere omvang en een diepere impact zal moeten krijgen. Ik geloof namelijk dat deze crisis ons het momentum biedt om onze economie en welvaartsstaat te versterken en te beschermen voor de toekomst. Het geeft ons de kans om samen de grondslagen te leggen van een nieuw economisch en maatschappelijk contract. Een contract dat ons land op een toekomstgerichte en dynamische koers van economische groei en welvaart brengt. En dit voor de komende decennia.
Pour être clair, je ne suis pas le seul à avoir cette conviction. Je suis rejoint par l'ensemble du gouvernement et par nos partenaires de l'Union européenne. L'équipe d'Ursula Von der Leyen a mis en avant des ambitions claires avec le ‘Green Deal’ européen et la ‘Recovery and Resilience Facility’. Des projets auxquels notre pays doit répondre et souscrire. Cela n'est possible que si nous, en tant que gouvernement, faisons preuve d'une ambition suffisante et exprimons aussi clairement et concrètement ces ambitions. Tant envers nos partenaires européens qu'envers vous tous. Je pense que nous sommes tous d'accord : ‘there’s no time to waste’.
Le début de mon mandat n'a pas exactement été une promenade de santé. Non seulement à cause de la crise de COVID, mais aussi parce qu'après un trop long immobilisme politique, nous ne pouvions pas nous permettre de perdre un jour de plus. Ma priorité absolue est de protéger au mieux nos familles et nos entreprises saines de l'impact de la crise. Cela demande un effort énorme de la part de nous tous, et nous devons absolument veiller à ce que la charge financière de cette aide indispensable puisse être supportée au mieux de nos capacités. Mais ne vous y trompez pas. Chaque mesure de soutien est bien réfléchie. Il est toujours vrai que ne rien faire nous coûterait encore davantage. ‘The price of doing nothing is much higher than the price of doing something and doing something big’, avait déclaré Janet Yellen fin janvier.
Toch heeft alles zijn grenzen, ook de steunmaatregelen. Enerzijds omdat het niet opportuun is om niet-levensvatbare ondernemingen virtueel in leven te houden, anderzijds om ons begrotingstekort en schuldopbouw onder controle te houden. En ja, ook ik heb met belangstelling de verschillende persartikels gelezen waarin het idee van schuldkwijtschelding door verschillende economen naar voren werd geschoven.
Ik wil daar kort even over uitweiden. Want de doelstelling van het idee kan ik onderschrijven. Namelijk zorgen dat we nodige middelen vinden om overheidsinvesteringen te stimuleren, om onze economie te herstellen, om de groene omschakeling te realiseren en noodzakelijke hervormingen door te voeren. Dat alles is namelijk ook een speerpunt van deze federale regering. We zitten vandaag met een veel te lage publieke investeringsgraad. Die moet omhoog. We moeten daar ambitieus in zijn. De relance, waar ik straks nog uitgebreid op terugkom, zal daarin een belangrijk rol spelen.
Want voor mij gaat het over de fond van de zaak: hoe gaan we die doelstelling -de overheidsinvesteringen optrekken- bereiken? Stimuleren we extra investeringen met het voorstel van schuldenkwijtschelding? Ik zie ten eerste niet meteen op welke technische manier de lidstaten de onafhankelijke ECB kunnen dwingen, in het huidige kader, tot deze operatie.
Maar in heel dit debat wordt er ook ten onrechte van uitgegaan dat we omwille van onze hoge overheidsschuld onvoldoende zouden kunnen investeren. Maar het monetaire beleid van de ECB, in combinatie met onze rating als betrouwbare schulduitgever, staat ons net toe om goedkoop te lenen op de financiële markten. Het is net dankzij dat beleid dat de financiële markten vandaag bereid zijn om Belgische overheidsobligaties aan extreem lage – en zelfs negatieve - rentes te financieren op lange termijn. De kostprijs van onze schuld is nog nooit zo laag geweest, een kostprijs die we voor een steeds langere termijn kunnen aanhouden. We moeten van die ruimte gebruikmaken om onze economie te herstellen, de groene omschakeling te realiseren en om doortastend te hervormen.
C'est pourquoi nous devons commencer à réfléchir dès maintenant à la stratégie de sortie, au moment et à la manière de supprimer progressivement le soutien et de transformer judicieusement les mesures de soutien en mesures de réveil. En effet, certains des effets négatifs se poursuivront encore pendant un certain temps : nous verrons davantage de faillites et une hausse du chômage, deux phénomènes qui pèseront sur notre croissance économique pendant un certain temps encore. Un soutien sera donc également nécessaire au cours de cette phase-là.
Mais en même temps - et cela doit être fait dès aujourd'hui - nous devons définir les grandes lignes d'une politique de relance économique efficace. Cela nécessite une vision et des choix clairs. C'est ce à quoi nous nous employons au sein du gouvernement fédéral.
À cet égard, je vois diverses opportunités dans mon domaine. L'accord de gouvernement est ambitieux en matière de fiscalité. Il me donne pour tâche de préparer une vaste réforme fiscale afin de moderniser le système fiscal, de le simplifier et de le rendre plus équitable et plus neutre.
Ik ben het eens dat de fiscale druk en de structuur van de fiscaliteit belangrijke elementen zijn van ons ondernemingsklimaat. De hervorming van de fiscaliteit is voor mij dan ook een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, relancemaatregel die deze regering kan nemen. Het is een broodnodige hervorming die zuurstof moet bieden aan onze ondernemers.
Die fiscaliteit moet uiteraard middelen voor de Staatskas genereren, het zou al te gek zijn dat hier te ontkennen. We zullen die ook nodig hebben. Maar fiscaliteit is voor mij geen doel op zich. Integendeel. Het is voor mij net een hefboom voor economische groei en welvaart. Het is een middel om onze sterk exportafhankelijke economie concurrentieel te houden en meer nog: te versterken. Het is voor een CD&V-minister ook vanzelfsprekend om het ondernemerschap en het concurrentievermogen centraal te stellen. Het was premier Dehaene die in 1996 een mechanisme in een wet verankerde om het concurrentievermogen van ons land op peil te houden. En het was Kris Peeters die de motor was in de vorige regering om die wet aan de realiteit van vandaag aan te passen. Het is ook mijn overtuiging dat we dit kader moeten behouden.
Dames en heren,
- U zal het met mij eens zijn dat ons belastingsysteem vandaag gekenmerkt wordt door vele uitzonderingen, vrijstellingsregimes en verschillen in behandeling binnen de onderscheiden fiscale domeinen. Ik zeg vele, maar eigenlijk is het eerder ‘te veel’. Het systeem is uit balans en heeft nood aan eenvoud, éénduidigheid en rechtvaardigheid. De vele “koterijen” moeten geëvalueerd en zo mogelijk afgeschaft of anders geïntegreerd worden.
- De belastbare basis moet verbreden waardoor sommige maatschappelijk relevante tarieven kunnen verlagen en de belastingontvangsten globaal zullen toenemen zonder te raken aan de belasting zelf.
- Ces réformes permettront également d'améliorer la perception et le recouvrement. Associée à une lutte déterminée contre l'évasion et la fraude fiscales, cette mesure devrait garantir que chacun apporte sa contribution attendue. Et je ne saurais trop insister sur l'importance que j'accorde à ce dernier point, comme en témoignent également nos ambitions.
- Dans ce contexte, je souhaite également que mon administration évalue l'ensemble du système des délais de déclaration et de paiement des principaux impôts fédéraux et résolve structurellement les problèmes récurrents annuels.
- En outre, mon objectif est de passer à la vitesse supérieure en matière de simplification administrative pour parvenir à un système fiscal simple, clair et équitable.
Maar dames en heren laat ons duidelijk zijn.
Hoe belangrijk deze aanpassingen ook zijn, wat we écht nodig hebben is een complete omslag van hoe we fiscaliteit in ons land benaderen. We weten allemaal dat de uitvoering van de hervorming die ik zal uitwerken niet van de ene op de andere dag plaats zal vinden. Al is het maar om voldoende rechtszekerheid en voorbereidingstijd te geven, zal die uitrol gefaseerd moeten verlopen. Ik weet dat er valkuilen op ons pad zullen liggen en her en der hindernissen zullen opduiken, maar sta mij toe ambitieus te zijn.
Eén van die hindernissen, en dan druk ik mij uiteraard veel te licht uit, is de wereldwijde COVID-crisis. De onzekerheid en kwetsbaarheid waar onze bedrijven en samenleving de afgelopen maanden mee geconfronteerd werden is ongezien. Ik denk dat we als overheid al het mogelijke doen om concrete maatregelen met impact te nemen. Maar ook de financiële instellingen bleven hun rol spelen in uitdagende tijden. Het systeem van betalingsuitstel wordt op grote schaal toegepast, waaruit de nood voor een dergelijke regeling bleek. Het systeem van waarborgregeling op kredieten is tot op heden minder gebruikt geweest nét omdat de banken hun rol als kredietverstrekker zijn blijven spelen. Ik ben ervan overtuigd dat de financiële sector haar maatschappelijke sleutelrol ook in de toekomst zal blijven spelen. Onze doelstellingen zijn namelijk dezelfde: de koopkracht van de gezinnen bewaken, onze gezonde bedrijven door de crisis loodsen en er tegelijkertijd voor zorgen dat de eigen organisatie niet te hard geraakt wordt.
Bien sûr, le coût budgétaire est considérable, mais les mesures sont temporaires, opportunes, ciblées et surtout nécessaires pour préserver au mieux notre tissu économique afin qu'un redémarrage puisse nous ramener à une croissance performante le plus rapidement possible.
La fiscalité peut également accélérer les changements nécessaires. J'ai donc parlé d'un basculement fiscal nécessaire. Nous allons donc rendre notre fiscalité plus durable. Je ferai donc également examiner le système fiscal en vue de le rendre plus respectueux du climat et de l'environnement. Nous partirons du principe du pollueur-payeur, selon lequel nous voulons décourager autant que possible l'utilisation des combustibles fossiles en introduisant un instrument de pilotage fiscal. Cela sera intégré dans la réforme fiscale plus large.
Vous savez sans doute que des travaux sont en cours au niveau de l'UE sur un ‘Carbon Border Adjustment Mechanism’. Je sais qu'il y a différentes opinions à ce sujet, y compris dans les milieux économiques. Mais si nous ne voulons pas abaisser à nouveau nos propres normes climatiques, il me semble que c'est la seule façon d'offrir un ‘level playing field’ à nos propres entreprises dans un contexte international hyperconcurrentiel.
Dames en heren,
Op welk niveau dan ook, we moeten onze fiscale inkomsten investeren in productiviteitsgerichte investeringen, een efficiënt overheidsapparaat en in onze sociale zekerheid om zo tot een stabiele en rechtvaardige samenleving te komen. Ik ben er ook van overtuigd dat daar de troeven liggen om van Brussel en bij uitbreiding België naast een politiek en logistiek hart, ook meer dan ooit een financieel hart te maken binnen Europa. De laatste jaren maakte Brussel al opvallende sprongen in de The Global Financial Centres Index-rangschikking, en klimmen moet ook ons doel blijven. De Brexit biedt kansen, maar we moeten eerlijk zijn: Brussel is nog niet de favoriete keuze voor wie The City verlaat.
Onze hoofdstad is wél in trek in de sector van geldtransfers en verzekeringen, maar de regering is bereid om inspanningen te leveren om op alle niveaus financiële instellingen en hun aanverwante bedrijven te verwelkomen. Ons land bezit reeds tal van troeven, maar we moeten deze vaker en meer uitgesproken durven uitspelen.
Het feit dat onze levenskwaliteit tot de wereldtop behoort, dat we dankzij internationaal gereputeerde onderwijsinstellingen niet enkel excelleren in onderzoek en innovatie, maar ook goed opgeleide werknemers hebben en dat we niet enkel het politieke hart van Europa maar ook het logistieke hart van Europa zijn, maakt ons land aantrekkelijk voor investeerders en ondernemers. Daar moeten we fier op zijn en durven uitspelen. Maar er tegelijkertijd ook alles aan doen om dit zo te houden.
De Regering, de Nationale Bank en de FSMA nemen daarom initiatieven om ons land attractief te maken voor buitenlandse investeerders in de financiële sector. Binnen de kaders van de verschillende Europese toezichthouders gaan we voor duidelijkheid en stabiliteit inzake financieel en fiscaal recht. Een troef die voor vertrouwen en stabiliteit moet zorgen.
Wie zich in ons land vestigt, vestigt zich ook in een van de meest open economieën ter wereld. We kunnen rekenen op ondernemingen die hun blik op de wereld richten en dat is uitermate belangrijk voor onze welvaart. Ook daar moeten we onze ondernemingen in ondersteunen en aanmoedigen.
Avec Credendo, nos entreprises peuvent compter sur l'un des plus grands assureurs de crédit à l'exportation européens. Cependant, nous devons être vigilants. Il y a quelques semaines, je me suis rendu compte, au travers d'une demande d'acceptation d'un risque d'un demi-milliard d'euros, que notre financement et notre soutien risquent d'être insuffisants si nous ne suivons pas les initiatives des autres pays. Je pense donc que les garanties fournies par Credendo devraient pouvoir gagner en ampleur et en profondeur, si nous voulons nous assurer que nos grandes entreprises exportatrices restent compétitives non seulement en théorie mais aussi sur le terrain.
J'ai appelé notre pays le cœur logistique de l'Europe. Chaque jour, des millions de marchandises arrivent par nos ports et aéroports et sont distribuées sur tout le continent européen. Mon ambition, en tant que ministre compétent, est de vous offrir un partenaire douanier fort et performant.
Dames en heren,
Ik ben als Minister van Financiën ook bevoegd voor de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) en bijgevolg nauw betrokken bij de uitwerking en vormgeving van het relancebeleid. De FPIM zal hierin een cruciale rol spelen.
Deze regering gaf onlangs groen licht voor de opstart van het Transformatiefonds en verwacht dat de FPIM via dat fonds de komende jaren voor minstens 750 miljoen euro concrete investeringsinitiatieven zal nemen. En ik wil dat fonds graag versterken. Het is mijn doel om iedereen de kans te geven het land mee herop te bouwen en zo ook mee te bepalen welke koers ons land en onze economie zal uitgaan. Dit door zowel institutionele investeerders als de kleine belegger te laten participeren aan het fonds. Dat kan met een fiscale stimulans, maar de boodschap moet vooral zijn: als je in dit fonds investeert, investeer je in het België van morgen.
Une partie de ce fonds fournira aux entreprises belges essentielles ou stratégiques un soutien à court terme pour renforcer leur solvabilité et les aider à se réorienter en vue des défis à long terme auxquels nous sommes confrontés en tant que société. Entreprises stratégiques qui ont trait à notre sécurité nationale, qui sont d'importance nationale pour notre économie, qui appartiennent à un secteur clé de notre structure économique actuelle ou à un secteur qui est en mesure de renforcer notre économie et de l'adapter aux défis de demain.
L'autre partie sera consacrée à la relance. Le gouvernement travaillera sur cinq axes. (1) Nous devons œuvrer à une production de biens et de services durable et neutre sur le plan climatique (#BeSustainable), (2) une mobilité écologiquement efficace (#BeMobile), (3) l'innovation dans le domaine de la formation (#BeProductive), (4) la cohésion sociale (#BeInclusive) et (5) Tech for Good et la 4e révolution industrielle (#BeDigital).
J'ai l'intention de transformer ce volet de relance en un fonds d'investissement permanent, un véritable ‘evergreen’. Un fonds d'investissement qui sera en mesure de réaliser des investissements mixtes privé-public durables, innovants et davantage axés sur le risque, à condition que cela puisse se faire aux conditions du marché. Nous devrons mettre en œuvre cette stratégie en étroite collaboration avec les sociétés d'investissement régionales et un comité d'investissement indépendant assistera le fonds dans la sélection des dossiers d'investissement.
Via een dergelijk permanent instrument kunnen we de financieringsmogelijkheden voor ons bedrijfsleven versterken en de deelname van kleine spaarders stimuleren. Zo zouden we de grote spaartegoeden in ons land ten gunste van onze eigen economie kunnen inzetten.
We zullen daarbij duidelijke keuzes moeten maken vanuit een sterke visie. Wat voor land willen we zijn? In welke sectoren willen we excelleren? Hoe kunnen we de zo noodzakelijke vergroening en digitalisering van onze sectoren mee ondersteunen?
Die relance moet ons ook de mogelijkheden bieden om tegen 2030, 4% van ons BBP aan te wenden voor overheidsinvesteringen. Het zijn namelijk dergelijke productieve overheidsinvesteringen die bijdragen aan het groeipotentieel van onze economie op lange termijn. Daarom zie ik als Minister van Financiën een meerwaarde -meer dan in een voorstel tot schuldkwijtschelding- om bepaalde Europese begrotingsregels te herzien, of om hier minstens een grondig debat over te voeren.
Vandaag werken we binnen een kader waar rechten en plichten aan zijn verbonden. Rechten en plichten, zijnde de begrotingsregels, die voor elk van de lidstaten die deel uitmaken van de Muntunie gelden. Het is ook in ieders belang, en zeker in dat van België, dat binnen deze Muntunie realistische en heldere begrotingsregels opgesteld worden. Op dit moment heeft Europa de geldende regels van 3% overheidstekort en 60% schuld, de u welbekende Maastrichtnormen, al tot eind dit jaar opgeschort. Echter als de Maastrichtnormen opnieuw van toepassing worden, bestaat het reële gevaar dat we in de problemen komen met onze investeringsdoelstelling van 4%. Vooral omdat het huidig Europees kader geen onderscheid maakt tussen lopende uitgaven en investeringsuitgaven. Een hiaat in het begrotingskader dat mede verantwoordelijk is voor de daling van 20% in overheidsinvesteringen in de EU tussen 2009 en 2018.
Afin de garantir l'équilibre nécessaire entre les investissements productifs et des finances publiques saines, en tant que ministre, je mène des discussions avec la Commission européenne sur la manière dont nous pouvons travailler à un éventuel changement du traitement des investissements publics dans les règles budgétaires européennes. Pour avoir une chance de succès, cette initiative devra également être soutenue par plusieurs États membres. Cependant, le fait que différents États membres soient confrontés au même défi rend possible, à mon avis, un consensus européen. Nous devons d'abord décider quels sont les investissements que nous voulons ‘protéger’. Ensuite, nous pouvons examiner si ces investissements productifs peuvent être comptabilisés comme des amortissements sur investissements publics. Une autre option consiste à traiter séparément les dépenses d'investissements productifs dans la norme de dépenses imposée à chaque pays par l'Europe. De cette manière, les règles ne garantiraient pas seulement un cadre budgétaire durable, mais constitueraient également une incitation à des investissements productifs et favorisant la croissance. Une situation gagnant-gagnant pour laquelle je suis pleinement engagé au niveau européen.
Dames en heren,
Ijveren voor meer investeringsmogelijkheden is uiteraard slechts één deel van een groot verhaal. Om dergelijke investeringen ten volle tot hun recht te laten komen, kijkt u terecht naar de rol van de overheid. Dit land moet heldere structuren krijgen die haar burgers en ondernemers activeert en ondersteunt.
Ik zie hier voor mezelf als Minister van Financiën een belangrijke taak weggelegd met het vormgeven en uitwerken van de relance en met een eenvoudige, duidelijke en rechtvaardige fiscale hervorming. Dit zonder te raken aan de recent hervormde vennootschapsbelasting. En u kan op mij rekenen: Ik zal tijdig met voorstellen komen voor mijn deel van deze deal voor onze gezamenlijke toekomst. Het is mijn overtuiging om zo open en zo transparant mogelijk, en zoveel als mogelijk in overleg te werken.
Ik durf oprecht te zeggen dat ik onthecht ben in deze functie maar de ambitie heb om het land herop te bouwen. Ik geloof dan ook dat we als regering verder moeten kijken dan deze legislatuur, over de partijgrenzen heen. Maar willen we de relance na deze crisis nóg meer kracht en vaart geven, dan hebben we ook u nodig. Uw ondernemingen en organisaties kunnen en zullen de motor vormen van die hervorming en relance, met de regering als trouwe partner.
Ensemble, nous pouvons transformer cette période où tout semble figé en une période d'opportunités. Cette crise -à première vue- paralysante nous donne précisément l'élan nécessaire pour réformer et transformer notre pays afin de protéger notre économie, nos entreprises, nos familles et, par extension, l'État-providence pour l'avenir. Nous devons redevenir un pays de confiance. Confiance dans notre État-providence, confiance dans notre État de droit, confiance dans la politique.
Mesdames et Messieurs,
Dames en heren,
De relance start vandaag. Net geen 100 jaar na de New Deal en 40 jaar na Poupehan is het tijd dat we opnieuw samen onze verantwoordelijkheid nemen en keuzes durven maken. Tweemaal was het de overheid die aan de noodrem trok en tweemaal waren het onze ondernemingen die de motor vormden van de échte relance. We leren uit het verleden en sturen voortdurend bij. Vandaag wil ik daarom samen met u allen aan de tekentafel gaan zitten om samen te bepalen welke koers ons land zal nemen. Want de relance zal maar zo sterk zijn als de gemeenschappelijke vuist die we maken.
U kan alvast op mijn steun rekenen als Minister van Financiën en bij uitbreiding op die van de hele regering. Laten we samen bouwen aan morgen.
Bedankt. Merci.